2018-05-04 01:42:48影布留痕

Hallelujah 「讚美耶和華」這首歌

John Cale - Hallelujah (Lyrics) (best version)
I've heard there was a secret chord 我聽說有個神秘的曲調
That David played, and it pleased the Lord 那是大衛彈過,並蒙神喜悅
But you don't really care for music, do you? 但你其實不在乎音樂,不是嗎? (意思是在乎的是蒙神喜悅)
Well, It goes like this 嗯,它是像這樣的
The fourth, the fifth 四度,五度,
The minor fall, the major lift 降小調,升大調
The baffled king composing Hallelujah 那困惑的君王就這樣譜出了「讚美耶和華」
Hallelujah 「讚美耶和華」
Hallelujah 「讚美耶和華」
Hallelujah 「讚美耶和華」
Hallelujah 「讚美耶和華」
Your faith was strong but you needed proof 你曾有很強的信心,但你仍需要憑據
You saw her bathing on the roof 你在屋頂上看著她洗澡
Her beauty and the moonlight overthrew you 她的美貌和月光打敗了你
She tied you to a kitchen chair 她把你綁在廚房的椅子上
She broke your throne, and she cut your hair 毀了你的王位並剪掉你的頭髮 (意思是讓你從尊貴變成卑賤)
And from your lips she drew the Hallelujah 然後從你的唇間,她讓你唱出「讚美耶和華」
Baby I have been here before 寶貝,我也曾經歷過這些
I know this room, I've walked this floor 我知道這個房間,也走過這地
I used to live alone before I knew you. 在認識你以前,我習慣獨自生活
I've seen your flag on the marble arch 我看到你在大理石拱門上插上你的旗幟
Love is not a victory march 愛不是一場慶祝勝利的遊行
It's a cold and it's a broken Hallelujah 它是一個冷酷,一個毀壞了的「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
There was a time you let me know 曾經有段時間你會讓我知道
What's really going on below 枱面下真正發生的是什麼事情
But now you never show it to me, do you? 可是現在你卻不再讓我知道了,不是嗎?
And remember when I moved in you 記得當我在你裡面行動的時候
The holy dove/ghost was moving too 聖鴿/聖靈也是一起行動
And every breath we drew was Hallelujah 我們所發出的每個呼吸都是在唱「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
You say I took the name in vain 你說我呼喊這名字是無用的
I don't even know the name 你說我甚至不知道這名字
But if I did, well really, what's it to you? 但如果我知道,說實在地,那跟你又有什麼關係呢?
There's a blaze of light 它的每個字都有光的烈焰
In every word
It doesn't matter which you heard 不管你聽到的是神聖的還是毀壞了的「讚美耶和華」,那都無所謂了
The holy or the broken Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
Maybe there is a God above 或許在上面真的有位神
But what I‘ve learned from love 但是我從愛所學到的
Was to shoot somebody who overdrew you 倒是要射殺那些跟你作對的人
It’s not a cry that you hear at night 那不是你在暗夜中聽到的哭喊
And it is not somebody who has seen the light 也不是那些曾見到光的人
It’s a cold and it is a broken Hallelujah 它是一個冷酷,一個毀壞了的「讚美耶和華」
I did my best, it wasn't much 我盡力了,雖然不多
I couldn't feel, so I tried to touch 我感覺不到,所以我試著用觸摸的
I've told the truth, I didn't come to fool you 我說的是實話,並不是愚弄你
And even though 就算
It all went wrong 它整個是錯的
I'll stand before the Lord of Song 我將會站在歌曲之王的前面
With nothing on my lips but Hallelujah 我口中不唱別的,只有「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
Hallelujah, Hallelujah 「讚美耶和華」 「讚美耶和華」
=======
這首歌照我看應該是亂寫的,聽起來很美,但意思很雜亂。
主詞你我她也非常紊亂,像「你」就並非從頭到尾指向同一個,所以應該是將好幾件事湊在一起講。
這首歌講的是灰心的基督徒,曾經跌倒,曾經覺得與主同行,但現在卻變成感受不到神的同在,質疑神真的存在嗎?質疑神真的是慈愛良善的嗎?質疑基督徒所行的不是神的愛。
很多人冷淡到最後就離開了。即便是初代使徒彼得也有三次不認主,回頭當漁夫的經歷。
冷淡的心就像火一樣需要加燃料,需要被挑旺,若放著不管,它就會漸漸熄滅。
怎麼添加柴火?從數算恩典,讚美耶和華開始,專心看神為我們作了何等大的事,你就會知道神是何等的愛我們,是何等的真實。
讚美耶和華並不是像這首歌的作者只是在嘴巴上唱唱而已,你必須要用誠實的心靈,真心的讚美耶和華。
你若只是把它當歌唱,或當咒語念,那就是徒然無用的
(You say I took the name in vain I don't even know the name)