2003-11-20 13:36:20阿潔

女心8: Life for Rent

今年的生日,是我二字頭的最後一個生日了。

當我還是一個十三歲的小女生的時候,曾經對自己說過:我不要活得太久,三十歲就夠了。

我也還記得自己那個單純的夢想:一棟小小的房子或公寓,裡面有我、我愛的男人跟至少一隻的狗。

而我也並沒有忘記自己最深的恐懼:我絕對絕對不要成為一個母親…

看著二十九歲的自己,我真的很懷疑,這個人在過著誰的人生啊?為什麼我真心盼望的,還是很遙遠?而我所擁有的,到底又是一些什麼呢?

幸福還在很遠的地方嗎?

不過我至少可以稍稍安慰自己,總算還守住了部分當初對自己的承諾:我養了一隻狗,這世界上也還沒有任何一個小孩會叫我媽。

人生如寄,本來說的是,如果跟永恆的自然相比,人類短暫的生命不過只是天地裡匆促的過客,我們只是借住在這一身肉體裡;可是現在的我,卻覺得自己是個寄住在別人生活裡的房客,日復一日地過著別人的生活,消耗掉自己的生命。

Life for rent,租來的生活、租來的生命。

Dido 的歌聲一遍又一遍地唱著: Nothing I have is truly mine …

Dido / Life For Rent

I haven't really ever found a place that I call home
I never stick around quite long enough to make it
I apologize that once again I'm not in love
But it's not as if I mind
that your heart ain't exactly breaking

It's just a thought, only a thought

If my life is for rent and I don't learn to buy
Well I deserve nothing more than I get
Cause nothing I have is truly mine

I've always thought
that I would love to live by the sea
To travel the world alone
and live my life more simply
I have no idea what's happened to that dream
Cause there's really nothing left here to stop me

It's just a thought, only a thought

If my life is for rent and I don't learn to buy
Well I deserve nothing more than I get
Cause nothing I have is truly mine

While my heart is a shield and I won't let it down
While I am so afraid to fail so I won't even try
Well how can I say I'm alive

If my life is for rent...