2008-11-18 12:10:11Joe

吊詭的歌--LONG BLACK VEIL-BURL IVES

LONG BLACK VEIL-BURL IVES

Ten years ago, on a cold dark night
Someone was killed, ’neath the town hall light
There were few at the scene, but they all agreed
That the slayer who ran, looked a lot like me

The judge said son, what is your alibi
If you were somewhere else, then you won’t have to die
I spoke not a word, thou it meant my life
For I had been in the arms of my best friend’s wife

Chorus
She walks these hills in a long black veil
She visits my grave when the night winds wail
Nobody knows, nobody sees
Nobody knows but me

The scaffold is high and eternity’s near
She stood in the crowd and shed not a tear
But sometimes at night when the cold wind blows
She stands by my grave and cries soft and low

The Long Black Veil | Burl Ives
http://www.muzland.com/music/music_listen.php?recordno=34137
『十年前,一個月黑風高的晚上,在鎮上的街道轉角處發生一件凶殺案,當時在遠方有幾個目擊者,但是因為天色昏暗視線不清,所以縱然看到兇手也無法真正確認身份,不過他們有個共同的說法,就是兇手的模樣跟我完全一樣。

在法庭上,法官問︰「年輕人,雖然有許多目擊者,不過仍然無法辨認是否是你做的,你能不能告訴我當時你在何方,有不在場的證明,你就可以洗刷嫌疑了。」

我選擇了沉默,一句話也沒回答,雖然我知道這樣做等於拿生命開玩笑,但我依然只是望著地面一語不發,法官和眾人的等待都是沒有意義的,因為我說不出,我正在朋友老婆的懷抱裏。

絞刑架是如此的高昂,行刑的時刻一分一秒地靠近,我望見她站在安靜擁擠的人群中,擬重的臉色,沒有眼淚也沒有哭泣。

她晚上有時候會過來,戴著黑色的長面紗,晚風無情的低吟著,她就站在我的墳前,沒人知道也沒人看見,只有我看著她輕柔的哭泣。』
(轉自Benny)
=====================================================================
善男信女不會喜歡這種歌
甚至可以做嚴厲的批判
這裡面有道德問題
但是
卻也很哀傷