2005-11-11 07:05:49小塔

《1111》四號日記─Norwegian Wood


Norwegian Wood
the Beatles
Rubber Soul
1965

挪威的森林
披頭四
橡膠魂
1965年


I once had a girl, or should I say, she once had me
She showed me her room, isn’t it good, norwegian wood?

She asked me to stay and she told me to sit anywhere
So I looked around and I noticed there wasn’t a chair

I sat on the rug, biding my time, drinking her wine
We talked until two and then she said, ”It’s time for bed”

She told me she worked in the morning and started to laugh
I told her I didn’t and crawled off to sleep in the bath

And when I awoke I was alone, this bird had flown
So I lit a fire, isn’t it good, norwegian wood?


這真的不是一條膾炙人口的歌曲
但是在我心中的墓園裡
這首歌在各處廣播器反覆的哀悼著
我無法用很精準的字眼描述我的感受
複雜的思緒糾結

在寫這些文字的同時
Norwegian Wood 重複播放
渡邊 直子 Kizuki 綠
不斷在我眼前出現
貼近我耳邊交談
他們的臉慢慢幻化成我熟悉的面孔
漸漸更多角色出現
所有人扭打成一團
突然「砰」的一聲
瞬間所有人站好在自己的墓碑前
恭敬的向自己敬禮
然後慢慢消失

我回過神
我想我應該快點結束這篇文章
好去休息了


我突然想和妳說謝謝
和對不起

感謝的地方
是妳給我了一種新的思考及體會事物的模式
尤其是文學
讓我可以慢慢的靜下來閱讀文字
並且依不同的經驗有不同的感受
但是我描述從文字而來的體會的能力很差
像這次
滿懷惆悵
卻不知該如何闡述

如果轉化成音樂就很容易了
去唱片行尋找書中的所有曲目
讓歌曲的感受與文字的領略比較
就可以知道現在的心境最像哪首曲子

對不起
我承諾要給你的讀書報告又寫壞了
自己看了都覺得羞愧
很想撕爛它
因此補寫了這篇
算是懺悔吧
從音樂開始還是比較讓我得心應手

哪天
我還能為妳再撥幾個合弦