2010-05-24 18:47:05烽火

Declan Galbraith - 【Tell Me Why】

前幾天上人文課程時看到的影片
因為印象很深刻,所以特地找出來的。

找影片、資料的同時也看到很多正反面的評論
也有些微譏諷的。(大概就是吃不到葡萄說酸吧)

這是一個關於從孩子的視界向世界反問
我們還要漠視到什麼時候?

我撥來看的時候正好老哥經過,說架勢太超齡了有點做作
不過在我把歌詞點開後,他倒是難得正經的乖乖坐在旁邊看完了。^-^

 《Declan Galbraith - Tell Me Why 》歌詞翻譯

In my dream children sing
A song of love for every boy and girl 
在我夢裡,為每一位男孩女孩唱愛的歌
The sky is blue the fields are green
And laughter is the language of the world
蔚藍的天空,翠綠的草原,笑聲是這世界的語言
Then I wake and all I see is a world full of people in need
然而當我醒來,並且看見的卻是世界上滿是需要幫助的人們

Tell me why(why?) does it have to be like this?
告訴我為什麼(為什麼?)一切會是要這樣嗎?
Tell me why (why?) is there something I have misse?
告訴我為什麼(為什麼?)是哪裡錯過了些什麼嗎?
Tell me why (why?) I don't understand
告訴我為什麼(為什麼?)我無法理解
When somebody needs somebody
We don't  give a helping hand 
當有人需要人們,我們卻不伸手給予幫助
Tell me why ?
告訴我為什麼?

Every day I ask myself what I have to do to be a man?
每天我問著自己,我會成為怎樣的人?
Do I have to stand and fight to prove to everybody who I am?
我是否要站出來戰鬥,向所有人證明我的存在嗎?
Is that what my life is for to waste in a world full of war ?
難道我的生命要浪費在一個充滿戰爭的世界中?

Tell me why(why) does it have to be like this?
告訴我為什麼(為什麼)一切會是要這樣嗎?
Tell me why (why) is there something I have misse?
告訴我為什麼(為什麼)是哪裡錯過了些什麼嗎?
Tell me why (why) I don't understand
告訴我為什麼(為什麼)我無法理解
When somebody needs somebody
We don't  give a helping hand 
當有人需要人們,我們卻不伸手給予幫助

Tell me why?(Tell me why?)Tell me why?(Tell me why?)
告訴我為什麼?告訴我為什麼?
Tell me why?(Tell me why?)Just tell me why?(why?why?)
告訴我為什麼?只要告訴我為什麼?

Tell me why(why) does it have to be like this?
告訴我為什麼(為什麼)一切會是要這樣嗎?
Tell me why (why) is there something I have misse?
告訴我為什麼(為什麼)是哪裡錯過了些什麼嗎?
Tell me why (why) I don't understand
告訴我為什麼(為什麼)我無法理解
When somebody needs somebody
We don't  give a helping hand 
當有人需要人們,我們卻不伸手給予幫助

Tell me why (why,why,does the tiger run)
告訴我為什麼(為什麼,為什麼,那些勇猛的人跑了?)
Tell me why (why why do we shoot the gun)
告訴我為什麼(為什麼,為什麼,我們開槍射擊?)
Tell me why (why,why do we never learn)
告訴我為什麼(為什麼,為什麼,我們還學不到教訓?)
Can someone tell us why we let the forest burn?
誰能告訴我們為什麼森林會焚燒?

(why,why do we say we care?)
(為什麼,為什麼,我們只說〝我們很關心〞?)
Tell me why(why,why do we stand and stare)
告訴我為什麼(為什麼,為什麼,我們冷眼旁觀?)
Tell me why(why,why do the dolphins cry?)
告訴我為什麼(為什麼,為什麼,那些海豚哭泣了?)
Can some one tell us why we let the ocean die?
誰能告訴我們為什麼扼殺大海的生命?

(why,why if we're all the same?)
(為什麼,為什麼,如果我們都是一起的?)
tell me why (why,why do we pass the blame?)
告訴我為什麼(為什麼,為什麼,我們逃避責備?)
tell me why (why,why does it never end?)
告訴我為什麼(為什麼,為什麼,這一切從未結束?)
can some one tell us why we cannot just be friends?
誰能告訴我們為什麼不能一起像個朋友?
why,why?
為什麼,為什麼?

 

後面附上片中歌手長大的模樣