2004-01-12 22:23:56尚未設定

The Troop Moving to KaoHsiung

為了因應部隊型態的轉變,我所服務的部隊必須被轉調高雄一個陸戰隊的營區。從澎湖轉到高雄可不是一件容易的事!所幸我的官不大,只需要頭痛我那間小小的辦公室。至於人員、裝備、乃至於軍械,我到是不需要去管。話雖如此,我的裝備還是所有的迎擊軍官裡頭最多的!

終於知道管理一個大團體,不一樣的層級有十分不同的工作,什麼事情我該事必躬親,什麼樣的事我又該要站在更超脫的立場。這跟嚴長壽說過的很像,每一位總經理或是主管都想要有一翻作為,誰不想帶領公司邁向高峰?但是每一天聽到各部門的報告,一會兒又是人事部說人才不夠,一會兒又是財務說經費緊縮,又有各部門向你抱怨員工倦怠、福利措施不足、這公司的一磚一瓦,彷彿都在你手上。但是作為一個規劃者,你就不能顧慮到這麼小的細節,當然如果你可以顧慮到是很好,但這些東西不該是你的優先考量!

你在加拿大學管理,唸的是不是就是這個?

In accordance with its changing style, our troop has to be moved to Kao-Hsiung! It was not an easy job, and I was glad that I didn’t have to worry about the personnel, the equipment, and the weapons. Only my paraphernalia and my stuff!! Yet my stuff in the office was the most among all the battalion officers.

I came to know that people in different levels have to think very differently, the planners being distinct from the doers. It’s like what Stanley Yian said: “Every CEO or director would like to lead his or her company to the summit. Indeed, who doesn’t want to be a successful leader? However, facing the reports from all the departments can be a big distraction. Good workers being insufficient, financially challenged, the whole company maybe exhausted, too. As a planner, you can’t make this your priority. You have to think even further.”

Did the MBA program in Canada teach you this?